Home
Particulieren
Online oefenen
Prijzen en bestellen
Reviews
Leer- en oefenboeken
Scholen
Online leer- en oefenplatform
Premium werkbladencollectie
Educatieve boeken
Veelgestelde vragen
Over Junior Einstein
Vacatures
Contact
Team
Inloggen
Inloggen
Artikelen
Online oefenen
Materialen
Video's
Werkbladen
Doelen
Rekenen
Rekenen
Taal
Begrijpend lezen
IEP Toets
Verkeer
Natuur & techniek
Geschiedenis
Aardrijkskunde
De tafels
Levensbeschouwing
Topo
Kleuters
JE Leerdoelen
Engels
Spelling
Automatiseren
Doorstroomtoets
Toetsen
Je hebt javascript niet geactiveerd. Je kunt zonder javascript deze site niet gebruiken.
Rekenen met percentages
Doelen
›
SLO-doelen
›
Verhoudingen
›
Rekenen met verhoudingen en percentages
›
Rekenen met percentages
Rekenen met percentages
Geschikt voor groep:
1
2
3
4
5
6
7
8
Rekenen met verhoudingen en percentages
Rekenen met verhoudingen
(18)
Rekenen met percentages
(11)
Het kind kan bij verdelingen van percentages ontbrekende percentages vaststellen op basis van de kennis dat het totaal 100% is.
Het kind kan rekenen met eenvoudige percentages, hoeveelheden en getallen.
Het kind kan de nieuwe prijs berekenen als de oorspronkelijke prijs en een eenvoudig kortingspercentage gegeven zijn.
Het kind kan kritisch denken en redeneren over berekeningen met eenvoudige percentages en getallen in probleemsituaties.
Het kind kan met eenvoudige getallen de 1%-regel toepassen en kan uitleggen dat 1% van een hoeveelheid of getal kan worden berekend door te delen door 100 of te vermenigvuldigen met 0,01
Het kind kan met percentages rekenen door hoeveelheden en getallen te vermenigvuldigen met de bijbehorende breuken of decimale getallen.
Het kind kan de kortingspercentages berekenen als de oude en nieuwe prijzen bekend zijn.
Het kind kan de oorspronkelijke prijs berekenen op basis van het kortingspercentage en de nieuwe prijs.
Het kind kan berekenen hoeveel procent de toename, afname, de winst of het verlies bedraagt. En kan dit ook met minder mooie percentages, met percentages boven 100% en met moeilijkere getallen. Hierbij mag gebruik worden gemaakt van de rekenmachine.
Het kind kan aan de hand van betekenisvolle contexten uitleggen waarom je percentages niet zomaar mag optellen of aftrekken, tenzij de percentages betrekking hebben op hetzelfde totaal.
Het kind kan kritisch denken en redeneren over getalsmatige informatie met percentages.