In groep 6 leert je kind veel nieuwe dingen, ook op het gebied van rekenen worden er nieuwe stappen gezet. Je kind gaat aan de slag met grotere getallen, lastigere sommen en breuken. We begrijpen dat het als ouder soms lastig kan zijn om te overzien wat je kind precies leert. In dit artikel leggen we je daarom uit welke rekenvaardigheden jouw kind in groep 6 gaat ontwikkelen en hoe jij je kind daarin kunt begeleiden.
De landelijke kerndoelen voor rekenen, opgesteld door SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling), geven duidelijk aan wat je kind per jaar moeten kennen en kunnen. Deze doelen worden als richtlijnen gebruikt voor het onderwijs op school. Bij Junior Einstein bieden we oefenmateriaal aan dat aansluit op deze kerndoelen. Met onze werkbladen en interactieve oefeningen kan je kind op een leuke en effectieve manier rekenen oefenen, aansluitend op wat ze op school leren. Wil je precies weten wat je kind leert in groep 6? In dit artikel zetten we alles voor je op een rijtje en vind je meer informatie over wat er verwacht wordt van je kind.
In groep 6 leert je kind onder anderen:
Wil je je kind zelfstandig laten oefenen? Dat kan met Junior Einstein! Met Junior Einstein zorg je ervoor dat je kind met vertrouwen rekent in groep 6.
In groep 6 gaat je kind verder met het oefenen van bewerkingen van getallen. Ze gaan optellen en aftrekken (erbij- en erafsommen) tot 100.000. Ook leert je kind dat een miljoen een getal is met 6 nullen. Verder beginnen kinderen in groep 6 met het leren van Romeinse cijfers en leren ze grote getallen in verhouding tot elkaar te plaatsen.
Er verandert in groep 6 niet veel in het onderdeel optellen en aftrekken ten opzichten van groep 5. Het is vooral de bedoeling dat je kind alles wat ze geleerd hebben blijven oefenen. De basis van het optellen en aftrekken blijft veel voorkomen en worden nog steeds regelmatig geoefend. Wat nieuw is, is dat je kind sommen gaat maken tot 100.000. Daarnaast leert je kind ook de betekenis van de Romeinse cijfers en hiermee rekenen.
Je kind oefent ook verder met keersommen en deelsommen. In groep 4 en 5 leren kinderen de tafels. In deze groepen zijn dit vaak nog kale sommen, maar vanaf groep 6 worden deze sommen meer in context geplaatst. Kinderen leren bijvoorbeeld een deel van een geheel en rekenen met verhaaltjessommen (redactiesommen). Ook leren ze delen met rest zoals 70 : 6 = 11 rest 4. Daarnaast leert je kind strategieën gebruiken tijdens het vermenigvuldigen. Ze leren bijvoorbeeld dat 6 × 7 = 42 hetzelfde opgelost kan worden als 60 × 7 = 420 of als 6 × 700 = 4200.
Daarnaast leren kinderen in groep 6 het cijferend vermenigvuldigen. Eerst worden grote getallen gesplitst in eenheden, tientallen, honderdtallen en duizendtallen. Daarna worden deze onder elkaar in een kolom opgelost en als laatste weer opgeteld.
Verder leert je kind meer over meten en meetkunde en het rekenen met maten. Je kind oefent met maten zoals lengte, inhoud en gewicht. In groep 6 wordt ook het begrip oppervlakte geïntroduceerd. Je kind leert om te rekenen met al deze maten en leert ze toe te passen tijdens het gebruik van bijvoorbeeld recepten of een plattegrond. Ook gaat je kind verder met het rekenen met geld en tijd.
Je kind leert lengtematen (centimeter, meter, kilometer), inhoudsmaten (milliliter, centiliter, liter) en gewichtsmaten (milligram, gram, kilogram). Ze oefenen daarnaast met het berekenen van oppervlakte (cm2, dm2, m2) en de omtrek van verschillende vormen. Ze leren in groep 6 het omrekenen van deze maten, bijvoorbeeld 5,7 km = 5,7 × 1000 m = 5700 m.
In groep 4 en 5 heeft je kind al een goede basis gelegd voor het kunnen omgaan met de analoge en de digitale klok. Je kind leert in groep 6 om de koppeling te maken tussen de twee klokken. Ze leren bijvoorbeeld dat kwart over 12 hetzelfde is als 12:15 uur. Ze oefenen met het aflezen van de digitale klok op de minuut zoals 23.44 uur of 16.57 uur. Ook gaat je kind verder met de woordenschat rondom tijd, met woorden zoals: millennium, kwartaal en eeuw.
Daarnaast gaat je kind verder met het rekenen met geld. Je kind leert schattend rekenen in de context van geld, handig betalen en het afronden van geldbedragen, zoals € 99,99 + € 49,99 is ongeveer € 100,- + € 50,- = € 150,-. Daarnaast wordt het geld rekenen meer in een context geplaatst door meer gebruik te maken van verhaaltjessommen (redactiesommen).
In groep 6 wordt er ook aandacht besteed aan het onderdeel verhoudingen. Verhoudingen helpen kinderen om te begrijpen hoe een deel zich verhoudt tot een geheel. Je kind rekent in groep 6 met breuken en kommagetallen. Ze leren ook de relatie tussen breuken en kommagetallen, dus dat 1/2 hetzelfde is als 0,5. Dit is belangrijk omdat het helpt bij het oplossen van praktische problemen, zoals het verdelen van een pizza of het berekenen van korting op een aankoop.
In groep 6 leert je kind nieuwe breuken zoals 1/3, 1/6 en 1/10. Daarnaast leren ze ook breuken te vereenvoudigen. Ze leren dat 4/6 hetzelfde is als 1/3 en 2/5 hetzelfde is als 4/10. Dit doen ze door bijvoorbeeld te oefenen met cirkeldiagrammen en staafdiagrammen. Ook leert je kinderen in groep 6 breuken op te schrijven als een beschrijving van de breuk in plaats van een getal. Bijvoorbeeld: 1/3 van de Nederlanders ... wordt 1 op de 3 Nederlanders ... en 1/4 taart wordt een kwart taart.
Ook gaat je kind verder met het rekenen met kommagetallen. Kommagetallen worden vooral aangeboden in een context van geld of bijvoorbeeld maten (bijvoorbeeld: € 3,99 of 2,16 meter). Ook leert je kind om kommagetallen te vergelijken en te plaatsen op een getallenlijn.
Het leggen van verbanden tussen gegevens is ook een onderdeel van rekenen in groep 6. Je kind leert tabellen en grafieken te gebruiken om informatie af te lezen en hiermee te rekenen.
Bij het rekenen in groep 6 leert je kind werken met verschillende soorten tabellen. Zo leren kinderen verhoudingstabellen af te lezen en hiermee te rekenen. Deze tabellen vind je bijvoorbeeld terug op etiketten van verpakkingen of bij ingrediënten van recepten om hoeveelheden uit te kunnen rekenen.
Ook leert je kind werken met grafieken en diagrammen. Ze leren bijvoorbeeld omgaan met lijngrafieken, staafdiagrammen en cirkeldiagrammen. Een lijngrafiek wordt meestal gebruikt om een daling of stijging over een periode weer te geven. Bijvoorbeeld over hoeveel boeken een bibliotheek over de afgelopen jaren heeft uitgeleend. Een staafdiagram is bijna hetzelfde als een lijngrafiek, maar bestaat uit losse staven. Een staafdiagram wordt meestal gebruikt om te laten zien hoe groepen verdeeld zijn. Bijvoorbeeld jongens vergeleken met meisjes of zomer vergeleken met winter. Een cirkeldiagram is een cirkel die opgedeeld is in punten aangeduid met ieder een kleur. Kinderen leren om de waardes uit het diagram af te lezen en te vergelijken met elkaar.
In groep 6 leert je kind veel op het gebied van rekenen. Door thuis actief mee te doen en je kind te ondersteunen bij het rekenen kun je hun rekenvaardigheden verhogen. Bij Junior Einstein kun je samen met je kind op een leuke en effectieve manier rekenen oefenen. Heeft je kind moeite met bepaalde sommen? Of zoek je gewoon wat extra uitdaging? Bij Junior Einstein weten we hoe leuk rekenen kan zijn! Bekijk vandaag nog onze werkbladen en online opdrachten en zie hoe je kind meer vertrouwen krijgt en plezier beleeft aan rekenen!